اهمیت رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

اگر به هر دلیلی تمایلی به فهمیدن جنسیت فرزند خود، قبل از تولد نداشته و در عین حال می‌خواهید اتاق وی را آماده کنید‌، بهتر است  برای دکوراسیون اتاق کودک خود از یک الگوی تک‌رنگ در کنار بهره‌گیری هوشمندانه از لوازم و تجهیزات تزئینی کمک بگیرید. به عنوان مثال، می توانید از جعبه‌های نگهداری وسایلی که به شکل «لِگو» طراحی شده‌اند استفاده کنید که به شدت کاربردی و زیبا هستند و همچنین با قرار دادن تعدادی از آن‌ها روی هم می‌توانید جلوه‌ای مدرن به فضای اتاق نوزادتان بی‌افزایید.

در شرایطی که میخواهید اتاق کودک شما بدون لحاظ شدن جنسیت چیده شده باشد باید سعی کنید از رنگ های خنثی استفاده کنید. یه طور مثال میتوانید از رنگ کرم در  دکوراسیون اتاق کودک خود استفاده کنید. در خصوص انتخای رنگ برای دکوراسیون اتاق کودک خود لازم است با رنگ های گرم و سرد و تاثیر هرکدام در روحیه فرزندانتان آشنا شوید. رنگ‌های گرم باعث ایجاد انرژی شده و ذهن را تحریک می کند، اتاق های که رنگ های گرم در آنها غالب است عموما باعث کودک شما احساس خوشایند و با نشاطی را در اتاق خود تجربه کند. اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این نوع رنگ ها در دکوراسیون اتاق نوزاد   ممکن است برای خواب آنها مناسب نباشد به خصوص برای کودکانی با انرژی زیاد. در حالی که اگر از رنگ های سرد در طراحی  دکوراسیون اتاق کودک خود استفاده کنید محیطی آرامش بخش برای فرزندان خود ایجاد کرده اید. به طور مثال رنگ آبی رنگ آرامش است و نقطه مقابل رنگ قرمز است. از این رو نه تنها فضار خون را کاهش میدهد بلکه از استرس و اضطراب نیز جلوگیری میکند.  همچنین سعی کنید از یک پس‌زمینه تک‌رنگ جهت بازتاب نور و نمایش یک یا چند اثر هنری مناسب با سن کودک‌تان بهره بگیرید. به عنوان مثال، شما می‌توانید، از یک چادر سرخپوستی بچه‌گانه (با جنس کتان) در کنار کوسن‌ها و بالش‌های رنگی و اسباب‌بازی‌های متنوع، ادوات و شرایط لازم را برای مفرح و سرگرم نگاه داشتن  کودک خود فراهم آورید.
در انتخاب پالت رنگی مناسب برای طراحی خود نیز شجاعت و خلاقیت طراحی ساختمان حرف اول را می‌زند و شدیداً به شما توصیه می‌کنیم تا خود را به الگوهای رنگی مشخص شده‌ای محدود نکنید. گرچه رنگ زرد، کم‌ترین کلیشه‌های جنسیتی را در بر داشته و عمدتاً برای هر دو جنس به کار گرفته می‌شود، ولی این دلیلی برای اغراق در استفاده از آن نبوده و شکا می‌بایست همواره به خاطر داشته باشید که طراحی اتاق کودک، بهترین موقعیت برای بروز دادن خلاقیت و روحیات هنری نهفته‌تان می‌باشد. (یک پارچه کتان رنگ‌ی و طرح‌دار در بخشی از اتاق که خارج از دسترس کودک‌تان باشد، ایده خوبی خواهد بود).

  1. اهمیت رنگ در دکوراسیون اتاق کودک
    اهمیت رنگ در دکوراسیون اتاق کودک

    2. استفاده از سبک قدیمی :

بهره‌گیری از لوازمی با حس و حال نوستالژیک، علاوه بر افزودن تنوع و جلوه‌بخشی به  دکوراسیون اتاق کودک شما، برای فرزندتان نیز جذابیت بالایی خواهد داشت. در همین خصوص، به عنوان نمونه می‌توان به نقشه‌های قدیمی جهان، نوشته‌های دیواری تزئینی با هدف آموزش حروف الفبا و یا دستگیره‌های رنگی و دکوراتیو کمدها و قفسه‌ها اشاره کرد.

  1. 3. تنوع و تفاوت:

طراحی دکوراسیون اتاق کودک، در واقع موقعیتی بسیار مناسب جهت طراحی ساختمان فراگیری ترکیب صحیح و کاربردی رنگ‌ها و سبک‌های گوناگون می‌باشد. لذا در ایجاد تنوع و تلاش برای منحصر به فرد بودن کوشا بوده. از تفاوت‌ها هراسی نداشته باشید. یک اتاق کودک با رنگی قرمز در کنار بهره‌گیری از رنگ‌های متضاد، در کنار تخت خوابی تاشو با بالشت‌های قلاب‌دوزی شده و چند وسیلهٔ قدیمی برای ایجاد فضایی عاری از کلیشه‌های جنسیتی بسیار مناسب  خواهد بود.

  1. تنوع در دکوراسیون اتاق کودک
    تنوع در دکوراسیون اتاق کودک

    منحصر به فرد بودن:

برای طراحی  دکوراسیون اتاق کودک سعی کنید خارج از کلیشه‌ها فکر کرده و از ایده‌های جدید فرار نکنید. توصیه می‌شود، ابتدا یک سبک بخصوص را انتخاب کرده و پس از قرار دادن اشیا و اسباب اثاثیهٔ اصلی، روی جزئیات و نکات تزئینی تمرکز نمایید. به عنوان مثال یک تخت‌خواب با طرح خانه‌های جنگلی و پس‌زمینه‌ای از تصاویری که یک آلاچیق را تشکیل می‌دهند برای تداعی حس و حال قرار گرفتن در یک شرایط جنگلی بسیار مناسب خواهد بود. ایده های زیادی وجود دارد تا دک.راسیون اتاق کودک خود را منحصر به فرد کنید. سعی کنید از علایق فرزندانتان کمک بگیرید. سلیقه و خصوصیات فرزندتان را در طراحی  دکوراسیون اتاق خواب کودک  خود در نظر داشته باشید. به طور مثال  اگر کودک شما به داستان های تخیلی علاقه دارد سعی کنید اتاقی با اشیا و وسایلی که در داستان های تخیلی وجود دارد برای او آماده کنید. یا اگر به ربات ها علاقه نشان می دهد با رباتها اتاق انها را تزیین کنید. اگر در  دکوراسیون اتاق کودک خود به این نکات توجه کنید و سعی کنید مطابق با آنچه که فرزندتان به آن توجه می کند و علاقه نشان میدهد اتاق او را بچینید با این کار به خلاقیت هر چه بیشتر فرزند خود کمک خواهید کرد و این بهانه ای می شود تا با استعدادهای فرزندانتان آشنا شوید.