دکوراسیون داخلی چیست

دکوراسیون داخلی یک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر متعددی است . هنگامی که در میان آنها رابطه ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد، منجر به فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت راحت و کارا می شود. به طور کلی می توان گفت در دکوراسیون داخلی یک فضا عناصر به سه دسته عمده تقسیم می شوند:

١- عناصری که بیشترین هدف به کار گیری آنها در محیط کاربردی است . در نتیجه نقش کلیدی و خاصی را در طراحی دکوراسیون داخلی فضا ایفا نمی کنند. به “” عنوان مثال هنگامی که قصد دارید برای خانه تان 3 تلویزیون ، جاروبرقی ، یخچال و لوازمی از این قبیل را تهیه کنید، هیچ گاه با هدف دکوراسیونی اقدام به خرید آنها نمی کنید؛ بلکه ابتدا کاربرد و امکانات هر یک را بررسی کرده و سپس ظاهر وسیله را با توجه به شرایط قرارگیری در محیط و دکوراسیون آن در نظر می گیرید. البته امروزه تولید کنندگان و طراحان صنعتی علاوه بر کارایی وسیله ، به شکل آن ، فرم، رنگ و به طور کلی جنبه های ظاهری آن در دکوراسیون داخلی نیز دقت بسیاری دارند و محصولاتی متنوع به لحاظ کاربرد و ظاهر تولید می کنند.

۲- عناصری در دکوراسیون داخلی که همزمان کاربردی و دکوراسیونی هستند. اغلب لوازم دکوراسیونی مورد استفاده در خانه ها در این دسته جای می گیرند. از آن جمله به مبلمان ، پرده ، فرش ، بوفه و غیره می توان اشاره کرد. یعنی به همان میزان که نحوه کاربرد آنها مورد توجه است ، شکل و فرم ظاهری ، رنگ ، طرح و دیگر عناصر بصری آنها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۳- عناصری که بیشتر نقش تزیینی را در دکوراسیون داخلی فضا برعهده دارند. در بررسی انگیزه انتخاب هریک از این عناصر برای محیط مورد نظر، در خواهیم یافت که اگرچه ممکن است نبود برخی از آنها خللی در فضا ایجاد نکند ولی وجود آنها به طراحی دکوراسیون داخلی فضا بسیار کمک می کند و در واقع آنها مکمل دكوراسيون دیگر لوازم محیط محسوب می شوند. به عنوان مثال گلدان ها، ظروف تزیینی ، شمعدان ، تزیینات مختلف در قالب گل های خشک ، مصنوعی ، چینی ، مجسمه ها و غیره از این جمله اند که البته تابلوها نیز در این دسته جای می گیرند.

بشر از دیرباز اقدام به ساخت وسایلی نموده است که زندگی او را راحت تر نماید . اولین نمونه این تلاش ساخت ابزارهاست . شاید نتوان ادعا نمود که پس از ابزار ، ساخت وسایل داخل اقامتگاه ، دومین ابداع و اختراع اوست . بشر کم کم نیاز به محل مناسب برای نگهداری ابزار خود را احساس کرد. شاید حفره های داخل غار اولین نمونه های این نوع امکانات باشد. اما پس از آنکه زندگی آن شکل متمدن تری به خود گرفت . انتظار او از وسایل منزل فراتر رفت و او را وادار به ابداع وسایلی نمود که امروز ما آن را مبلمان می نامیم. یکی از شاخصه های رشد تمدن ، تغییر و تحول در نگرش انسان نسبت به زندگی بوده است و به تبع آن تغییر در طراحی اسباب و لوازم مورد استفاده در زندگی ، از طراحی در لباس تا معماری ودکوراسیون داخلی منزل و ..

ظهور صنعت در قرن نوزدهم، تغییرات بنیادین در تفکر و تولید ایجاد کرد و تغيير صور و اشکال از معماری سنگین و مکعبی شکل به صور منحنی شکل ، یکی از عوامل زمینه ساز در طراحی مبلمان بوده است. به عبارتی معماری و دکوراسیون داخلی را اساسا نمی توان از هم تفکیک کرد.

 

 

منبع: دکوراسیون داخلی - دکوراسیون داخلی منزل - دکوراسیون داخلی مدرن | دکوشار