معماری داخلی در نگاه مردم

اغلب مردم ما معماری داخلی را نمی فهمند و این خود ریشه ناکامی های معماری داخلی ما است. صاحبان سرمایه در یک پروسه منطقی صاحب سرمایه نشده اند تا درک درستی از فضای که در آن زندگی می کنند داشته باشند، و بتوانند از طرح بهتر دفاع نمایند و طراح خوب را برگزینند، فضای مافیایی در روند کارهای مهندسی و طراحی نگذاشته تا طراحان حقیقی خودی بنمایند، و خیلی زود به کنجی رانده شده اند، و معماری داخلی در گیرودار پول سیاه فدا شده است. نوع توجه ما به عالم تجربه را می سازد، نگاه انسان به عناصر طبیعت باعث می شود یک دسته از عناصر موهبت باشد و دسته دیگر تهدید. در واقع می توان عناصر طبیعت را ویژگی دانست (نعمت و نهبت نسبی است و بستگی به آدمی دارد)، نوآوری بدون عبور آگاهانه از سنت امکان پذیر نیست.

 

معماری داخلی از نگاه مردم
معماری داخلی از نگاه مردم

اهمیت معماری داخلی

خانه را می توان به عنوان فضایی سه بعدی که خانواده ای متشکل از تعداد معینی از افراد را در برگرفته است دانست. از آنجا که مقیاس خانه محدود به آن اندازه ای است که دست انسان بتواند به همه چیز برسد، معماری داخلی مدرن   فضای سکونتی و هر آنچه که با آن در می آمیزد، با پوست انسان تماس می یابد. اما خانه نمی تواند مكان تجمع خصوصی نابی باشد چراکه در گسترهای وسیع تحت نفوذ آن دسته از شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که پیش زمینه ای را شکل می دهند که چشم پوشیدن از آنها ممکن نیست. از آنجا که خانه عینیت بخش انبوهه کنش های انسانی است، مسائلی را هم در تمامی جنبه های معماری داخلی منزل در بر می گیرد.

در محیط شهری فرو مرتبه ای که دستاورد جامعه ای است که تکنولوژی را بر همه چیز حاکم می کند، خانه شخصی، آخرین پناهگاه بشر شده است. در نتیجه خانه شخصی عالم صغیر مفهومی اجتماعی، در برابر پیشینه فلسفه فردی است. این خود موقعیتی است برای دریافتن این که چگونه معماری داخلی باید با محیط طبیعی و شهری مرتبط باشد و مصالح را از طریق تماس مستقیم انسان، ملموس سازد. فضاهای انبوه عرضه شده در معماری داخلی خانه می تواند نقطه آغازی باشد برای معماری داخلی ساختمان تمام انواع دیگر فضاهای شهری معمارانه. مایومی میاواکی هم تعبیری جالب از خانه دارد

 

طراحی داخلی ساختمان چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده و گویا از طراحی داخلی ساختمان   ارایه دهیم که روند انجام آن را برای ما روشن سازد، می توانیم بگوییمطراحی داخلی ساختمان ویلایی شامل انتخاب عناصر تشکیل دهنده طرح و تنظیم و ترکیب آنها برای ایجاد فضا و کیفیات کار کردی زیبایی شناختی مورد نظر طراح و در نهایت دست یابی به کار کرد مناسب، زیبایی و انتقال مفاهیم و معانی است.

 در طراحی داخلی ساختمان   ، وقتی طراح از عناصر مختلف با توجه به رنگ، فرم، بافت، کیفیت و کارآیی هر کدام بهره می گیرد و آنها را در کارش به یکدیگر مربوط می سازد، در واقع بوسیله این ترکیب می خواهد به اهداف مورد نظر خود در طراحی آن فضا دست یابد. به عبارت دیگر، دست یابی به اهدافی همچون کار کرد مناسب، زیبایی بصری و تاثیر محیطی و روانی موثر و مثبت در طراحی داخلی ساختمان ، مستلزم استفاده هماهنگی، منسجم، معنی دار و زیبا از عناصر مختلف در طراحی داخلی ساختمان   است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزا ترکیب در کار کرد و تاثیر کیفی و معنایی که دارند ، به هم متکی و وابسته هستند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه بعدی فضا دارد. گرچه روند کار طراح در ترکیب عناصر طراحی داخلی ساختمان تا حدی با تعابیر ذهنی و احساسی آمیخته است، لکن این بدان معنی نیست که تعقل و تفكر آگاهانه در این زمینه نقش چندان مهمی ندارد.

ما همواره در طراحی داخلی ساختمان مسکونی بایستی بکوشیم تا خصوصیات ویژه بصری عناصر طرح و چگونگی ارتباط متقابل آنها را که در نهایت کیفیت زیبایی شناسانه، محیط بصری ما را شکل می دهند، با اتکاء به سواد بصری ببینیم و دریابیم تا در ارایه شیوه های متنوعی از ترکیب بندی در طراحی داخلی ساختمان   با توجه به مفاهیم فیزیولوژیکی و روان شناسانه، بوجود آوردن گزینه های مختلف طراحی موفق عمل کنیم.

طراحی داخلی ساختمان چیست
طراحی داخلی ساختمان چیست

عناصر مورد توجه در طراحی داخلی ساختمان

نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان

نورپردازی می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزیینی و ویژی های زیبای یک اتاق باشد. برای این منظور ، بهترین انتخاب ، چراغ های قابل تنظیمی هستند که به صورت تک، دوتایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یک نقطه از دیوار می توان هر یک از آنها را به سمت دلخواه تنظیم کرد به صورتی که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یک دیوار، یک تابلو و یا یک مجسمه دلخواه تنظیم کرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق  مانند محل قرارگیری شومینه و یا یک آرک در سقف ) را به وسیله آنها روشن کرد.

طبقات داخل کابینت های بوفه ها و دکورهای در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. اما یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در زیر هر یک از طبقات و یا در مواقعی که طبقات شیشه ای هستند نصب یک لامپ در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.

نقش یک طراح داخلی در طراحی خانه

نقش یک طراح داخلی در طراحی خانه ارائه پیشنهاد و توصیه است. توصیه‌هایی که تاثیر مستقیمی بر راحتی و امنیت مشتری داشته باشند. بخصوص در یک محیط تجاری که باید توصیه‌های ارائه شده را ارزیابی کرده و به صورت مستقل سنجید. توصیه‌های نامناسب و اشتباه منجر به ایجاد هزینه، تاخیر و خطر برای مشتری می‌شود که می‌توانند بر طراح و تامین کنندگان او تاثیرگذار باشند و باعث شکایت و ایجاد بدنامی برای آن­ها در این صنعت شود.

یک طراح برای آمکه بتواند طراحی داخلی منزل انجام دهد باید چندین دانش و مهارت داشته باشد. مهارت‌های یک طراح از دانش فنی گرفته تا قیمت گذاری و غیره، باید با هدف، عملکرد مورد نیاز و بودجه مشتری تطبیق داشته باشد و در عین حال، از نظر زیبایی شناسی مطابق با زمانه باشد.

طراحان داخلی در بخش‌های تجاری و مسکونی مختلفی کار می‌کنند مثل طراحی فضاهای عمومی، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و همچنین توسعه بخش‌های مسکونی. این حرفه چند وجهی آن طور که عده زیادی تصور می‌کنند ساده نیست و نیاز به آموزش عملی و سال‌ها تجربه دارد. SBID (انجمن طراحان داخلی بریتانیایی و بین المللی) که بیشتر بر مبنای تحصیلات بنیان‌گذاری شده، هدفش توجه به این واقعیت بود که در انگلستان، طراحی داخلی به صورت قانونی به عنوان یک حرفه ثبت نشده است. SBID در تلاش برای ایجاد یک عنوان شغلی محافظت شده، با هدف ایجاد اطمینان در مشتریان نسبت به این حرفه ایجاد شد که در حال حاضر در انگلستان برای طراحی خانه نیازی به طی کردن آموزش رسمی ندارد.

SBID اولین سازمان انگلیسی بود که آموزش در این زمینه را بر اساس شرایط تعیین شده توسط ECIA Education Charter (منشور آموزش و پرورش ECIA) به رسمیت شناخت. ما مهارت‌های مورد نیاز یک طراح را تقویت می‌کنیم و ابزارهای مورد نیاز را برای کمک به افرادی که نیاز به تقویت مهارت‌هایشان دارند، فراهم می‌کنیم. در سال 2009، SBID عنوان تنها نماینده بخش طراحی داخلی بریتانیا را در شورای اروپایی معماران داخلی کسب کرد.

در ادامه تفاوت‌های بین انواع کارها در زمینه طراحی داخلی خانه لوکس را بررسی می‌کنیم.

وظایف معمار در طراحی خانه

یک معمار ظاهر، شکل و عملکرد یک ساختمان را طراحی می‌کند، به صورتی که امن بوده و با مقررات امنیتی سازگار باشد. در کشور انگلیس، عنوان “معمار” یک عنوان محافظت شده است. تنها کسانی که در انجمن ثبت معماران (ARB) ثبت شده باشند و مدرک کارشناسی را از یک موسسه آموزشی معتبر دریافت کرده باشند، می‌توانند عنوان معمار را برای خودشان استفاده کنند. مهارت‌های مورد نیاز یک معمار عبارتند از: طراحی ساختار یک ساختمان و نمای آن از بیرون و روش تقسیم فضای داخلی. معماران واجد شرایط می‌توانند خدماتی در زمینه طراحی داخلی خانه ویلایی ارائه دهند و همچنین بعضی از آنها می‌توانند خدماتی برای دکوراسیون داخلی ارائه دهند.

وظایف معمار در طراحی خانه
وظایف معمار در طراحی خانه

وظایف طراح داخلی در طراحی خانه

عنوان طراح داخلی در انگلستان عنوانی محافظت شده نیست و از نظر قانونی هر کسی می‌تواند بدون طی کردن آموزش و داشتن صلاحیت خاصی خودش را طراح داخلی معرفی کند. این عنوان بیشتر به نتیجه کار و تاثیر آن بر راحتی، امنیت و عملکرد طراحی داخلی سازمان بستگی دارد.

طراح داخلی مورد تایید SBID، مسئول طراحی داخلی یک ساختمان یا سازه است که می‌تواند یک ساختمان ثابت یا یک سازه متحرک مثل کشتی یا هواپیما باشد. این کار به طرح و پیکربندی فضای داخلی مرتبط است و شامل مهارت‌های مربوط به ، نصب بخش‌های ثابت ساختمان مثل آشپزخانه، حمام و سطح زمین است. همچنین این حرفه مسئولیت‌های شغلی که در سایر کشورها به آن “طراح فضا” گفته می‌شود را هم دربر دارد.